Jak wspierać rozwój mowy u dzieci?

Wielu rodziców uważa, że zanim ich dziecko wypowie pierwsze słowa (a dzieje się to zwykle w wieku około roku), nie ma sensu z nim rozmawiać. Jednak wszelkie dźwięki są dla dziecka formacją mowy i zaczynają mieć znaczenie długo przed pojawieniem się pierwszych słów. I już na tym pierwszym etapie wyraźnie widać główną funkcję mowy - komunikację.

Jak kształtować rozwój mowy dzieci?

Skuteczność nauczania mowy zależy od tego, jak mówisz do dziecka i jak tłumaczysz mu słowami różne działania i przejawy. Praca słuchu i wzroku zaczyna się u noworodków już od pierwszych dni życia. Jeśli upuścisz coś, dziecko skrzywi się i zacznie płakać. Pokazuj dziecku ciekawe przedmioty, a około dziesiątego dnia życia będzie podążał oczami za poruszającą się zabawką. Umieść nad łóżeczkiem coś wydającego dźwięki. Jeśli twoje dziecko niechcący dotknie zabawki ręką, dźwięk przyciągnie jego uwagę. Zostaw dziecku wolne ręce, bo dla rozwoju bardzo ważne jest studiowanie rąk i obserwowanie, jak się poruszają.

Rozwój mowy dzieci postępuje podobnie jak każdy rodzaj nauki. Pamiętaj, że dziecko całą swoją wiedzę o otaczającym go świecie zdobywa poprzez obserwację i komunikację z tobą. Nie zostawiaj go samego przez dłuższy czas i nie bądź cichą matką. Rozwój mowy dziecka jest w 100% uzależniony od tego, czy i jak często się z nim komunikujesz.

Kiedy wskazane są ćwiczenia logopedyczne?

Zaburzenia mowy są jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się rodzice. Eksperci mówią o wzroście liczby dzieci z takimi zaburzeniami. Jeśli w 1980 r. problemy z mową występowały u 24% dzieci, to w 2020 r. odsetek ten wynosi 54%. W połowie przypadków jest to zniekształcenie dźwięku (zadziory, seplenienie), ale to także zamiana liter, przestawianie sylab w słowach, jąkanie czy zbyt szybka (wolna) mowa – we wszystkich tych przypadkach dziecku będzie potrzebna pomoc specjalisty i ćwiczenia logopedyczne. Aby ćwiczenia logopedyczne przyniosły wymierne korzyści, należy przestrzegać zasad:

  • Regularność. Ćwicz przez 5-10 minut każdego dnia.
  • Do niektórych ćwiczeń potrzebne będą: lusterko (niezbędne do gimnastyki artykulacyjnej) lub gwizdek (do ćwiczeń oddechowych). Dlatego zaplanuj z wyprzedzeniem, czego potrzebujesz i połóż to na stole przed dzieckiem. Wskazane jest również usunięcie ze stołu wszystkich niepotrzebnych przedmiotów.
  • Cierpliwość. Nie krytykuj i nie krzycz na dziecko, jeśli ćwiczenie nie wyjdzie. Pamiętaj, że robisz to, aby poprawić mowę dziecka.
  • Dziecko łatwiej uczy się i postrzega świat poprzez zabawę. Do każdego ćwiczenia wymyśl własną historię lub magiczny cel.

Alfabet dla dziecka

Właściwe rozwijanie komunikacji z dzieckiem od najmłodszych lat

Staraj się jak najczęściej komunikować z dzieckiem. Mów grzecznie, spokojnie, uśmiechaj się i staraj się zainteresować dziecko swoją mową. Dla niego w tym wieku nie tyle słowa są ważne, ile intonacja, wyraz twarzy i gesty. Rozwijanie komunikacji z dzieckiem jest łatwiejsze z użyciem przedmiotów.

Dziecko uważnie przygląda się zabawkom, które pojawiają się w jego polu widzenia. Spróbuj uchwycić, na co pada wzrok dziecka i nadaj mu nazwę tego przedmiotu. Daj dziecku jak najwięcej okazji do usłyszenia twojej mowy i staraj się powtarzać. Gruchaj, mów, powtarzaj dźwięki wydawane przez małego człowieka i pamiętaj, żeby się przy tym uśmiechać. Gdy usłyszysz gruchanie dziecka, odpowiedz mu, daj znać, że słyszysz, że podobają ci się dźwięki, jakie wydaje dziecko. Weź grzechotkę i potrząsaj nią, przesuwaj tak, aby dziecko mogło ją zobaczyć. Podąży za nią wzrokiem, a gdy mu ją dasz, chwyci go mocno i spróbuje potrząsnąć.

Szybko zauważysz, że rozwijanie komunikacji z dzieckiem daje efekty. Uśmiechasz się do niego, a ono odwzajemnia uśmiech, potrafi nawet śmiać się głośno i wesoło. Umieść przed nim różne przedmioty, dając mu możliwość dokładnego zbadania ich i nie zapomnij ich opisać. Dziecko szybko staje się bardzo aktywne, samodzielnie się przewraca, uważnie obserwuje poruszające się zabawki i jest zorientowane na głos.

Jak zareagować na pierwsze słowa dziecka?

Po czterech miesiącach czas na proste ćwiczenia rozwijające mowę. Siedząc naprzeciw dziecka, wysuń język, nadymaj policzki, oblizuj wargi i wydawaj różne dźwięki, pozwól mu cię naśladować.

Umieść zabawki tak, aby dziecko mogło do nich dotrzeć. Na początku możesz mu pomóc, lekko poruszając zabawką, jednocześnie zachęcając dziecko, aby samo sięgnęło po nią. Twoje dziecko będzie próbowało włożyć wszystko do ust, nie przeszkadzaj w tym, ponieważ jest to ważny etap uczenia. Upewnij się tylko, że nie ma małych części, które można połknąć i że wszystkie elementy są czyste. Pierwsze słowa dziecka pojawiają się zazwyczaj w 6 miesiącu życia.

Dziecko zaczyna powtarzać poszczególne sylaby, a ty powtarzaj za nim i dokończ słowo, na przykład „ma-ma, ba-ba”. Rozmawiaj więcej ze swoim dzieckiem, pozwól mu naśladować cię i słuchać twojej mowy. To naśladownictwo rozwija ruchliwość warg i języka, a dziecko rozwija umiejętność reagowania na słowa. Pierwsze słowa dziecka są bardzo ważne. Jak najczęściej je powtarzaj z nim i jeszcze mocniej stymuluj mowę u dziecka.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz