Wspólne czytanie z dzieckiem: Dlaczego jest ważne?
Czytanie rodzinne pomaga nawiązać silną więź emocjonalną między dzieckiem a rodzicami, sprzyja rozwojowi mózgu i tworzy korzystną atmosferę w rodzinie.
Czytanie z dzieckiem – co warto wiedzieć?
Możesz czytać z dzieckiem zarówno w dzień, jak i wieczorem, nie musisz nawet robić tego w domu – wszystko zależy od harmonogramu i możliwości rodziców. Ale z reguły najlepszą porą na czytanie z dzieckiem jest wieczór. Pod koniec dnia nawet najbardziej niespokojne dzieci nie są już tak aktywne, dlatego najłatwiej jest zapanować nad maluchem i zwrócić jego uwagę. Poza tym wieczorem nawet najbardziej zapracowanym rodzicom łatwiej jest znaleźć czas na spędzenie czasu ze swoim dzieckiem.
Czytanie z dzieckiem powinno mieć charakter regularny. Jeśli ta czynność przerodzi się w rodzinny rytuał, to dziecko samo będzie z niecierpliwością czekać na godzinę, kiedy będzie mogło zanurzyć się w świat baśni, wierszy, opowiadań i przygód z mamą lub tatą. Dziecko spędzając czas z rodzicami przed snem, czytając dobrą książkę, czuje się chronione i szczęśliwe. Co więcej, w rodzinach, w których praktykowane jest czytanie z dzieckiem, nieporozumienia między członkami rodziny znacznie rzadziej przeradzają się w poważne konflikty.
Rozwijanie miłości do książek – jak zacząć?
Co jest magicznego w rodzinnym czytaniu? To proste: rodzice czytając książki, uczą dziecko nawiązywać prawidłowe relacje ze światem, słuchać i słyszeć innych. Oznacza to, że gdy dorośnie, łatwiej będzie mu poradzić sobie z trudnościami i znaleźć wyjście z trudnych sytuacji.
W ciągu dnia dziecko otrzymuje wiele informacji z różnych źródeł. Jednak dopiero podczas wieczornego rodzinnego czytania celowo słucha i zagłębia się w to, co mu czytają. Ma pytania, pojawiają się wątpliwości, zaczyna myśleć i przedstawiać własne pomysły. Kiedy omawiasz z nim to, co czytacie, uczy się budować dialog i uwzględniać różne punkty widzenia. Rozwijanie miłości do książek wzbogaca je intelektualnie.
Wielu rodziców próbuje „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu” i zastąpić czytanie audiobookami. Dziecko słyszy tekst z głosami aktorów i akompaniamentem muzycznym. Ale ten tekst jest dla niego bezosobowy, więc nie można go nazwać lekturą rodzinną. Dziecko nie widzi właścicieli tych głosów, nie może nawiązać z nimi kontaktu, aby porozmawiać o tym, co usłyszało. Natomiast rozwijanie miłości do książek w gronie rodzinnym jest zarówno przeżyciem emocjonalnym, jak i okazją do natychmiastowego otrzymania informacji zwrotnej od znaczącej osoby dorosłej.
Jakie zalety mają książki dla dzieci?
Najlepiej regularnie czytać dziecku książki nawet do 12. roku życia. Po osiągnięciu tego wieku rodzinne czytanie może pozostać dobrą tradycją rodzinną, ale szczególnie ważne jest, aby czytać z dzieckiem przed pójściem do gimnazjum.
Niestety, dość często rodzice przestają czytać razem, gdy tylko dziecko nauczy się czytać samodzielnie. Uważają, że spełnili swoje zadanie, a po 7-8 latach swoją rolę widzą jedynie w kupowaniu ciekawych książek i dbaniu o to, aby dziecko je przeczytało. Tymczasem książki dla dzieci mają też wartość jako element łączący was ze sobą.
Jednak rozwijanie z dzieckiem umiejętności łączenia sylab w słowa i zdań w tekst to jedno. A wspólne czytanie to coś zupełnie innego. Na przykład skuteczniejsze jest uczenie dzieci w pierwszej połowie dnia. Wieczorem książki dla dzieci mają raczej funkcję emocjonalną. Kiedy rodzice zaczną mieszać te dwie funkcje, może to spowodować, że ich dziecko przestanie lubić książki.
Ulubione bajki dziecięce – co czytać dziecku?
Od 3 roku życia, książka staje się dla dziecka atrakcyjna. Wzrasta zainteresowanie dziecka tekstem rytmicznym – wierszami i piosenkami. W tym wieku dzieci również chętnie słuchają krótkich bajek i opowiadań, a także szaleją za książkami z minimalną ilością tekstu i kolorowymi ilustracjami z dużą ilością szczegółów. Dzieci uwielbiają samodzielnie wymyślać tekst, kierując się logiką przedstawioną na ilustracjach.
W wieku do 7 lat maluchy mają już swoje ulubione bajki dziecięce. W tym wieku dzieci lubią książki z jasnymi, zapadającymi w pamięć postaciami, pełne przygód, podróży i odkryć. Zasób słownictwa przedszkolaków szybko rośnie, a wspólne czytanie odgrywa w tym procesie ważną rolę. Są gotowi wielokrotnie słuchać tej samej ulubionej historii. I za każdym razem dziecko inaczej rozgrywa w swojej wyobraźni fabułę i utożsamia się z różnymi postaciami.
Ulubione bajki dziecięce nie muszą już zawierać tak wielu ilustracji. W książkach dla dzieci w tym wieku tekstu jest więcej, zaczyna on nabierać dla dziecka znaczenia niezależnie od ilustracji. Oczywiście rysunki nadal odgrywają ważną rolę, ale nie są już tak konieczne. Tekst sam w sobie staje się ważny.
Komentarze (0)